SEINDAH MAWAR BERDURI

Tuesday, August 2, 2011

Salam ramadhan kareem..

Salam ramadhan buat semua...mge ramadhan kali ini membawa makna kepada kita semua..sama2 kita pertingkatkan amal ibadah di bulan yang mulia ini...insyaAllah...

Tarbiyyah diri, shbt n keluarga sempena ramadhan...ayuh!!

Abu Hurairah meriwayatkan dari Rasulullah s.a.w. katanya:

“Pada malam pertama bln Ramadhan dirantai syaitan, dikunci pintu neraka dan tidak dibuka
pintunya, dan dibuka pintu syurga dan tidak ditutup pintunya, malaikat menyeru: Wahai mereka mengharapkan kebaikan, majulah! Wahai yg mahukan kejahatan mundurlah” (Riwayat Tirmizi).

Marhaban ya Ramadhan....slmt menunaikan ibadah puasa kpd sume umat Islam ...=)

Saturday, June 18, 2011

KEKASIH ALLAH



WAHAI KEKASIH ALLAH..

Wahai seorang kekasih
Telah lama kau dirindui
Pilu sedih dalam kerinduan
Menangis ku tak berair mata

Namun hati tetap gembira
Syafaatmu menanti disana

Sungguh tabahnya hatimu
Menanggung derita yang melanda
Biarpun perit pedih tersiksa
Kerana umat kau tempuhi jua

Wahai rasul kaulah segalanya
Contoh terbaik umat akhir zaman
Akhlakmu tinggi kan kami jejaki
Sifatmu sempurna pelengkap peribadi

Wahai rasul kami merindui
Sinaran wajahmu mendamaikan jiwa
Manis senyumanmu penawar hiba
Dihati kami kaulah segalanya

*
Wahai seorang kekasih
Telah lama kau dirindui
Pilu sedih dalam kerinduan
Menangis ku tak berair mata

Namun hati tetap gembira
Diakhirat kita dah bersua..
****************************************************
Antara lagu yang boleh menyebabkan air mataku mengalir laju,..
SEDIH...RINDUKU PADA RASULULLAH.

Friday, May 20, 2011

Pemilik Cintaku




Sudah tentu ada antara sahabat2 kita yang belum membaca buku ini..betul tak??..so, that's why, ana syorkan shbt/iah semua untuk membeli buku ini atau meminjamnye dgn sape2...isi kandungannya sungguh padat, istimewa dan sgt memberi pengajaran kpd kita semua...bacalah dgn mata hati dan telitilah setiap bait2 perkataan yang tertulis dalam buku yang penuh inspirasi ini...insyaAllah boleh diamalkan....ayuh tingkatkan pembacaan, perkasakan amalan...=) sma2 memberi motvasi antara sahabat..

Tertarik dgn bingkisan ini...

buat adik2 remaja yang baru nak mengenali cita,ketahuilah bingkisan dalam buku ini ingin membenihkan sebuah impian padamu agar memelihara kesucian cinta yang kerap teruji di alam remaja, dengarilah pesanku, cintailah Allah, nescaya cinta pasangan soleh trut kau miliki......

sekian....





Monday, May 16, 2011

HARGAI DIRIMU..........SELAMAT HARI GURU



nukilan: Subiyana Abd Wahab



Pendidik yang baik ialah pendidik yang beriman

Yang hatinya disalut taqwa kepada Allah

Jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam

Yang sentiasa haus dengan ilmu

Yang sentiasa dahaga akan pahala

Yang ketinggian ilmunya adalah maruah dirinya

Yang tidak pernah jemu dan bosan dalam menimba dan mencurah ilmu



Pendidik yang baik ialah yang lunak dalam tutur katanya

Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya

Yang sentiasa berbuat kebajikan kepada manusia lainnya

Yang mempunyai ramai kawan di serata alam



Pendidik yang baik ialah yang menghormati anak didiknya

Yang sentiasa berbakti kepada masyarakat sekelilingnya

Yang menjaga keharmonian anak bangsanya

Yang mendidik anak bangsa mendalami ilmu pengetahuan

Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan

Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat

Pendidik yang baik sentiasa bersedia untuk mencurahkan ilmunya

Yang hidupnya sentiasa mencontohi sifat Rasulullah

Yang boleh diajak berbincang dan berbicara

Yang anak didiknya ibarat jiwa dan raganya

Yang sentiasa bersujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya



Pendidik yang baik tidak tahu membazirkan masa

Kehidupannya dikelilingi lautan ilmu

Biarpun sudah di usia senja

Digagahi juga demi anak bangsa



Untukmu pendidik yang baik

Untukmu pendidik yang beriman

Doaku moga keikhlasanmu mencurahkan ilmu

InsyaAllah akan dituai hasilnya di akhirat sana…..




Pemenang Pertama

Peraduan Menulis Puisi Edux2000

Wednesday, March 9, 2011

Terus Menerus Mengingati Rasulullah S.A.W

Apa khabar iman shbt?Mge baik hendaknya ye..insyaAllah...=)

Kali ini satu perkongsian untuk shbt mengenai pengisian yang telah ana peroleh semasa mengikuti ceramah Ust Shahir Long sempena sambutan Maulidur Rasul....sama2 kita kongsi insyaAllah..

Ust ni merupakan ust yang sangat popular. Beliau sgt suka kpd "talk" iaitu menyampaikan dakwah dan beliau sgt berpengalaman dalam medan ini..pelbagai ragam manusia, pelbagai bentuk mehnah dan ujian yang beliau tempuhi, namun beliau tetap terus bersemangat dalam usaha menegakkan kalimah tauhid...Allahuakbar...!!moge kite jua diberi kekuatan ini walaupun kita akui bahawa kita insan yg sgt lemah dan sgt memerlukan pertolongan Allah S.W.T.

Dalam ceramah ini, beliau banyak menyampaikan input berdasarkan dalil al-quran dan hadis...sgt kagum dengan ust ini..mampu menghafal ayat-ayat Allah dengan begitu baik sekali dan hujahnya sangat mantap...subhanallah..mungkin ana akan berkongsi satu input penting yang terdapat dalam crmh beliau..menarik untuk dikongsi bersama..

Firman Allah S.WT dalam surah Ali Imran ayat 31:

Maksudnya: Katakanlah (Muhammad), Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

Tafisrnya di sini dapat kita rungkaikan bahawa "JIKA KITA CINTA ALLAH, IKUTLAH NABI MUHAMMAD S.A.W, MAKA NESCAYA ALLAH JUA MENCINTAIMU" insyaAllah..
tapi bagaimana yang dikatakan ikut Nabi Muhammad S.A.W.??? Ikut Nabi Muhammad S.A.W di sini bermaksud kita mengikut sunnah Nabi S.A.W kerana Allah S.WT...

Sunnah Nabi S.A.W yang WAJIB kita ikuti ialah melaksanakan hukum-hukum Islam yang tersedia terkandung dalam kitab suci al-quran.. (shbt2 boleh rujuk surah al-qasas ayat 85)... Namun jikalau kita lihat pada hari ini, sejauh mana negara-negara Islam mengikut sunnah Nabi S.A.W yang tersangat penting ini (WAJIB)???!!sejauh mana???

Wahai manusia!!Ingatlah!!
hukum yang dibuat oleh manusia tidak akan ke mana...tidak akan ke mana...hanya bersifat biasa dan merosakkan umat Islam itu sendiri tanpa disedari...siapakah kita untuk meragui ayat-ayat Allah???!!!!siapakah kita untuk melawan kalamullah????siapakah kita ????adakah hukum yang sedia ada sekarang ini menjamin keselamatan kita...tepuk dada, tanyalah iman masing-masing...
Sunnah ini dipandang enteng oleh golongan -golongan tertentu...Tidakkah terfikir di hati dan benak fikiran kalian akan azab Allah S.W.T...???kita lemah , kita kerdil!!!...jangan angkuh wahai manusia!!kelak kamu akan rugi....

astaghfirullahazim...sedarilah wahai hamba-hamba Allah, hidup kita ini hanya sementara..kematian pasti bertandang....namun siap sediakah kita menghadap Allah S.W.T pencipta sekalian makhluk...?? sudah siap??

ayuh pertingkatkan amal ibadah untuk lebih dekat dgn Allah S.W.T.. ikutilah sunnah Rasulullah, kekasih Allah...=)

salam muhasabah...



Thursday, February 17, 2011

Rasulullah Menangis di Padang Mahsyar....


Aku sgt mencintai shbt2 dan ahli keluargaku...sgt mencintai...di kesempatan nadiku masih berdenyut, di saat ku masih boleh bernafas, di saat ku masih boleh berbicara, ku ingin sampaikan nasihat yg sudah lama terbuku di lubuk hati ini...shbt, sama2 lah kita muhasabah,...jauhkanlah diri kita dgn maksiat, jauhkan diri kita dgn benda2 yg tidak berfaedah, jauhkan..jauhkan shbt...aku tidak mahu org yg dekat dgnku terleka dgn dunia yg penuh dgn tipudaya syaitan....shbt...sama2 kita muhasabah dgn sentiasa mengingati mati, ingat pd Allah...peringatan utk diriku jua yg sgt lemah iman..sgt lemah...sma2 kita kuatkan diri masing2.....=)ayuh!!!

sama2 kita renungi video ini...sgt menyentuh hati...smge ia dpt menyntuh jiwa shbt jua....insyaAllah....



video

Rasulullah Menangis di Padang Mahsyar..................................sgt tinggi cinta Nabi pd kita...tp kita???

salam maulidurrasul......Muhammad pemimpin kita semua...



YA RASULULLAH..................

Artist: Raihan
Song Category: Nasyid
Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu
Allahumma Solli Ala Muhammad
Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim ( 2X )

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada umat
Umati kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami
Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu

Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kurniakanlah syafaatmu

Thursday, January 13, 2011

ciNTa Di MaTA RemAja

CINTAILAH YANG MAHA MENCINTAI

Apa nak jadi dengan manusia,

semua benda nak kongsi bersama,

air segelas minum berdua,

konon setia katanya.


Yang lagi dahsyat,

berjalan kemana-mana pun nak berdua,

dah macam tak ada orang lain kat dalam ini dunia,

macam belangkas sentiasa berdua.


Inilah bahana orang bercinta,

bercinta tapi tak tau apa itu CINTA.

Inilah sekarang punya remaja,

maaf andai terkasar bahasa,

bukan mengutuk bukan mengata,

semuanya realiti benar belaka.

Ada

yang kata cinta itu buta...betul ke?

Kalau buta dimana matanya?

Ada yang kata cinta itu gila...

macam-macam pengertian remaja,

pening kepala dibuatnya.


Lagi teruk yang kata cinta itu untuk sementara,

untuk buat suka-suka,

untuk seronok-seronok saja.


Ada yang kata cinta itu,

C - cinta

I - itu

N - nikmati

T - tubuh

A - anda

tak ke melampau namanya?!

Manusia manusia...


Muda-muda dah gatal nak bercinta,

konon dah cukup remaja,

tapi makan pakai pun mak bapak yang jaga,

dah tak tau nak cakap apa,

kalau ditegur bukannya nak dengar kata,

bila nasihat ada-ada saja jawapannya..

darah muda... macam tu la gayanya...


Mula-mula kenal sms dan chat saja,

bila dah lama kenal mulalah ajak berjumpa

dari berkawan jadi bercinta.


Bila dah bercinta...

Bila dah bercinta macam2 ragamnya,

sesaat tak berjumpa macam setahun lamanya,

itulah kata-kata manis si dia.


Bila berjumpa nak berdua aja,

konon nak privasi katanya,

dia tak tau ada orang ketiga,

yelah benda tak nampak di mata.


Mula-mula bercinta semua cantik di mata,

yang panas pun sejuk katanya.

Manusia manusia...


Inilah permainan dunia...

benar kata orang cinta itu buta,

tapi kalau buta dimana matanya...

Inilah yang buat aku tertanya-tanya.


Cinta tidak akan datang kalau tak dicari,

cinta takkan dapat kalau tak diberi...

Betul ke?

Sukar untuk aku percaya...

Tapi inilah hakikatnya.

Mind is the greatest gift,


gunakan lah sebaiknya.

Cintailah Yang Maha Mencintai...


- Artikel iluvislam.com


Sunday, January 9, 2011

Ade aPe dgn Epal Hijau & PisaNg??


SALAM....
.entri kali ini kita menyentuh topik kesihtn plak ye...=) haaa??ade ape dgn epal hijau n pisang???of course sume dah tau...tau ape???..tau mkn je..ish3..hehe.. kan lebih baek kita tahu kebaikan buah- buahan yg diciptakan Allah ni..sgguh berkhasiat kan..n lebih molek lg kalau kita tahu tentang semua khasiat makanan yg kita ambil...=) Kdg2 kita lupa untuk mengambil tahu makanan-makanan dan buah-buahan seperti ini...


Pepatah Arab menyebutkan:”Akal yang sihat adalah dari badan yang sihat”. Ini adalah kerana badan yang sihat akan melahirkan minda yang sentiasa aktif untuk membuat sesuatu kebaikan sekaligus meningkatkan kualiti kerja yang akan membawa kepada kecemerlangan dalam kehidupan seseorang Muslim.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Allah lebih menyayangi orang Mu’min yang kuat daripada orang Mu’min yang lemah’.



EPAL HIJAU + PISANG : PENAWAR & SUMBER DIET TERBAIK
JOM KITA LIHAT KHASIAT KEDUA-DUA BUAH NI...

Epal Hijau
  • mengandungi jumlah kalori yg rendah (sebiji epal hijau mengandungi 60 kalori shj)
  • mempunyai vitamin A, C dan K, folat, kalsium, dan fitonutrien
  • kandungan serat epal ni membantu sistem pencernaan manusia dlm mengelak masalah sembelit (sape2 yg ade sembelit tu eloklah mkn epal hijau ye)dan merendahkan risiko mendapat kanser kolon...
  • serat ini menyebabkan ada yg beranggapan epal hijau adlh mknan terbaik utk menurunkan berat badan (tp harus diingat epal hijau bukanlah satu-satunya makanan terbaik dlm menurunkan berat badan....mksudnye ade makanan lain lg ye...so, rajin2 lah mengkaji)
  • menjadi ubat preventif terkenal dlm mencegah kanser dan juga penyakit kardiovaskular
saranan : pengambilan diet seharian antara 2 hgga 4 biji epal bagi org dewasa

PISANG (Khasiatnya dlm menyembuhkan penyakit)

Ginjal : penyelidikan yg dijalankan International Journal of Cancer - pengambilan pisang scr rutin mampu mengurangkan risiko terkena kanser buah pinggang sebnk 40%

Tekanan darah tinggi : Pisang mempunyai kadar kalium yg tinggi dan garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah

Penghadaman : ia bergentian tinggi seterusnya membantu menstabilkan usus kecil dan besar


Tulang : membantu penyerapan kalsium dengan lebih baik. Ini kerana pisang kaya dengan frutooligosakarida yang merupakan prebiotik buat usus besar anda

Anemia : dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yg scr tak lgsung membantu kes penyakit anemia

ulser : amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia mampu bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

AYUH AMALKAN PEMAKANAN YG SIHAT!!!!!!

(JGN LUPA MAKANAN YG PALING PENTING IAITU KURMA DAN MADU......=)
P/S : Makanan laen pun perlu untuk kita tahu khasiatnya...jgn main makan jer...ok....
GOT IT???

TAKE CARE!!

Sumber : Majalah i SIHAT


Tuesday, January 4, 2011

KITO HIDUP NI UTK GAPO N UTK SAPO EH, ????

Alhamdulillah, walaupun sudah lame x mengepost sbrg artikel slma berbulan2, tp Allah masih mengizinkan jari hamba ini berbicara...asif..
sama2 kita hayati ye...

Satu perkongsian menarik

Dari ustaz hasrizal:
Hanya satu yang pasti berlaku iaitu MATI. Fikir mati pun mati, tak fikir mati pun mati. Bersedia untuk mati pun mati, tak bersedia untuk mati pun mati.
Islam tak mengajar kita takut dengan kematian tetapi menyedari adanya kematian di hadapan maka hargailah sebuah KEHIDUPAN

oleh itu, kito keno tahu bakpo tujue kito ni hidup..utk gapo.??untk sapo???..samo2 kita peroleh MATLAMAT yg JELAS....iaitu HIDUP kite ni adalah untuk MATI....dan sudah tentu kite menginginkan MATI YANG MULIA iaitu MATI SYAHID.. hidup kita ni hanyalah UNTUK ALLAH S.W.T..

sama2 berusaha untuk memperbanykkan amal yg soleh dan meninggalkan amal yg buruk...ameen....

banyakkan menyebut nama pencipta kita Allah S.W.T... Dialah segala-galanya!!..jgn pernah kite meninggalkanya!!....INGATLAH....HIDUP NI HANYA SEKALI..!!!MATI PASTI AKAN TIBA...!!!HARGAILAH SEBAIK-BAIKNYA AGAR KITA TIDAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG RUGI....AMEEN..



LARILAH KEPADA ALLAH S.W.T.....JOM SAMA2 PERHEBATKAN AMAL IBADAH KEPADA ALLAH S.W.T...AYUH SAHABAT2KU.... !!!!!